Alla inlägg den 30 december 2007

Av Ilbo Olsbo - 30 december 2007 09:53


Ett heligt rum.


Gå tyst, gå tyst, och tala sakta,

när detta rummet du beträder.

Gå varsamt fram, och akta

dessa gamla möbler och dess nötta bräder -

Var morgon läste vid det lilla bordet

min moder, ljuv och stilla bibelordet,

en sliten bok med evangelium.

Ack, änglar gästa detta helga rum.


På upptäcktsfärd.


Stundom på min vandring över snöfjäll

har jag stannat inför någon utsikt,

vilken syntes mig överjordiskt skön -

Älskade, det samma hänt mig,

när jag, fylld av kärleksiver,

gått på upptäktsfärd, oändlig,

i din rika, stolta själ.

Plösligt har jag stannat, bländad

inför någon sollyst alptopp

i ditt väsens sköna landskap,

ständigt växlande och färgrikt.



Malört.


Vore jag Våren, skulle jag löva dig,

binda en krans kring din älskade panna,.

Vore jag Sömnen, skulle jag söva dig,

bjudande drömmarnas ljuvliga manna.

Vore jag Tiden, skulle jag röva dig

bort på min vagn och låta den stanna.


Nu kan jag ingenting mer än bedröva dig

Malört blott livet mig ger ur sin kanna.

Ovido - Quiz & Flashcards