Alla inlägg den 19 november 2007

Av Ilbo Olsbo - 19 november 2007 13:31


Fick i mina händer en gammal läsbok "Folkskolans Läsebok tryckt 1878 "

Inte bara texten ( gammel Svenska ) förtäljer om en svunnen tid, eleverna

som har haft denna bok har satt sina namn i den, det första namnet i den

är Karl Gustaf Samulsson 1888, den sista som satt sitt namn i den är Karl

Widelius år 1896. Jag skall här skriva några av de strofer som jag tycker är gångbara än i dag, skall försök översätta till vår nutida svenska.


Mitt hem.

Mitt hem är ringa, dess dörr är låg,

men aldrig en kärare boning jag såg

kring hela den grönskande jorden.

Där lever mitt minne, där föddes mitt hopp,

där lärde jag mig blicka till himmelen upp

och älska mitt hemland i norden.


Och är ej mitt stolta, mitt härliga land

med snöiga fjäll och grönskande strand

mer värt än allt guld uti världen ?

Ej byta jag ville, vad  jorde än gav,

mot rikaste skatter den frihet, -den gav,

jag ärvde vid fädernehärden. 

Ovido - Quiz & Flashcards