Alla inlägg den 21 oktober 2007

Av Ilbo Olsbo - 21 oktober 2007 09:20


Artur Lundkvist är en av de, såväl som Harry Martinsom, som behärska

det skrivna ordet till fullkommnad, kanske lite svårare att tolka av de

unga läsarna, men de ger mersmak.

Artur Lundkvists lyrik började med hans utgåva 1928 med Glöd. Efter denna

kom ytterligare 25  samlingar i tryck.


Jag skall här ge Er de två första versarna i Sången om kvinnan." Totalt

besår den av 15 verser"


Du måste vara stark och äga mod,

mer än jag själv, så att jag kan tro

på dig, mer än på mig själv.

Vänd mot verkligheten skall du dock

skåda ner i dig själv som i en källa.

Vidöppen skall du likväl vara okänd,

outgrundlig, en svindlande avgrund.

Föränderlig, ogripbar skall du dock

inge tillit som en klippa. Moder

skall du vara, lika hård som mjuk.

och syster, likt en rytterinna.


Din skönhet skall vara ögonblickets,

blixtrande mot vattenfall, mot nymåne,

som virvlande björkris. Du skall glimma

av någon regndroppe, klar som fågelögon

om våren. Dina hårbevuxna ställen

skall vara friska, hemlighetsfulla,

som sällan skymtade djur. Stum

skall du uthärda skönhetens smärta,

med borvänt ansikte älska vädjande ting.

Fasthet skall ge din tungd lätthet.

Och ingenting skall överaska dig.


Av Ilbo Olsbo - 21 oktober 2007 09:20


Artur Lundkvist är en av de, såväl som Harry Martinsom, som behärska

det skrivna ordet till fullkommnad, kanske lite svårare att tolka av de

unga läsarna, men de ger mersmak.

Artur Lundkvists lyrik började med hans utgåva 1928 med Glöd. Efter denna

kom ytterligare 25  samlingar i tryck.


Jag skall här ge Er de två första versarna i Sången om kvinnan." Totalt

besår den av 15 verser"


Du måste vara stark och äga mod,

mer än jag själv, så att jag kan tro

på dig, mer än på mig själv.

Vänd mot verkligheten skall du dock

skåda ner i dig själv som i en källa.

Vidöppen skall du likväl vara okänd,

outgrundlig, en svindlande avgrund.

Föränderlig, ogripbar skall du dock

inge tillit som en klippa. Moder

skall du vara, lika hård som mjuk.

och syster, likt en rytterinna.


Din skönhet skall vara ögonblickets,

blixtrande mot vattenfall, mot nymåne,

som virvlande björkris. Du skall glimma

av någon regndroppe, klar som fågelögon

om våren. Dina hårbevuxna ställen

skall vara friska, hemlighetsfulla,

som sällan skymtade djur. Stum

skall du uthärda skönhetens smärta,

med borvänt ansikte älska vädjande ting.

Fasthet skall ge din tungd lätthet.

Och ingenting skall överaska dig.


Ovido - Quiz & Flashcards