Alla inlägg den 28 juni 2008

Av Ilbo Olsbo - 28 juni 2008 13:02


Natten kom, och sjukdomen slog mig med tystnad,

förlamade mitt öga och min fot,

den förlamade mitt öga och min fot.


Läkaren kom och Läkaren sade till mig:

för denna natt finns ingen bot,

finns ingen bot.


Kärleken kom, och kärleken sade till mig:

natten kan dölja ditt väsen, din rot

men den kan inte dölja - en gnista


den gnistan bor i ditt innersta rum

 - och brinner, utanför natten. 

Av Ilbo Olsbo - 28 juni 2008 12:39

 Dagen svalnar....


Dagen svalnar mot kvällen...

Drick värmen ur min hand,

min hand har samma blod som våren.

Tag min hand, tag min vita arm.

Tag mina axlar längtan...

Det voro underligt att känna,

en enda natt, en natt som denna,

ditt tunga huvud mot mitt bröst.


Du kastar din kärleks röda ros

i mitt vita sköte -

jag håller fast i mina heta händer

din kärleks röda ros som vissna

snart.......

O du härskare med kalla ögon,

jag tar emot den krona du ger mig,

som böjer ner mitt huvud mot mitt

hjärta....


Du sökte en blomma

och fann en frukt.

Du sökte en källa

och fann ett hav.

Du sökte en kvinna

och fann en själ -

du är besviken.

Ovido - Quiz & Flashcards