Alla inlägg den 5 juni 2008

Av Ilbo Olsbo - 5 juni 2008 07:56


Bengt Nordenberg,en av Blekinges mest kända storhetre inom måleriet.

Nordenberg föddes i Jämshög 1822 i en fattig miljö, med flytt från det

ena torpet till det andra. Nordenberg dog 1902, denna lilla dikt skrev

han 1898 som ett tack till sin lilla låda med färger och hans kära prylar

för målariet ädla konst, som som ständigt var hans följeslagare.


Adjö med dig min lilla låda.

Du haft färg för allt man får skåda.

På himlens tjäll och jordens grund.

Du hade färg till ljus och glädje,

Du hade färg till nattens dimma

Du väft i den en blink af Nordens sken.

Uti den strimma, som bådar dagen ren.


Nu är du ju snart så gammal och bräcklig som jag.

Men minns, då vi var Unga och hade behag.

War du min min hela rikedom, lust och fröjd.

Du gav mig den ära jag behöfde.


Men nu, min kära låda, vi måste skiljas här.

Gråt inte däröfer, ty du var mig kär.


den 10 januari 1898

Bengt Nordenberg

Ovido - Quiz & Flashcards