Alla inlägg den 5 januari 2008

Av Ilbo Olsbo - 5 januari 2008 14:34


Ett möte.


Vi möttes - du var ung jag redan grånad.

Vi möttes i en ljuv och trolös månad,

som blommorna ur vintersömnen väcker

och tänder hoppet som den sedan släcker.


O, detta korta, enda, ljuva möte

jag minnas skall, om sekler än förflöt.

Den stund du stillade mitt hjärtas trånad

var sekund ur saligheten lånad.


________________________________________


En fjäril.


Fast allt för mig du har betytt,

jag glömde dig ändå,

men mindes dig så väl på nytt

en morgon, solig blå,

när upp mot himlen, klar och hög,

en vacker fjäril flög.


Hur kan det komma sig, min vän,

att just en sådan syn

kom mig att minnas dig igen -

en fjärils flykt mot skyn ?

Nu längtar jag mig nästan sjuk

efter en fjäril, dsilkesmjuk.

Ovido - Quiz & Flashcards